onsdag 30 januari 2013

#10: Morgonstund har... vadå?

Man vaknar. En solstråle har letat sig ner bland molnen och träffar ens förvånade och trötta öga. Man sträcker på sig lite, njuter av sängvärmen. Inser att man nog inte bara ska njuta av sängvärmen. För en del av det man känner är inte värme, det är... vått?

Sätter mig upp. Gnuggar mig i ögonen. Jo, det var så illa som jag trodde. Katt-kräks i sängen.

Så man flyger upp ur sängen, rafsar ur sängkläderna, inser att täcket också är kräksigt och att allt behöver tvättas. Ner i tvättstugan, in med allt i tvättmaskinen.

Gå till jobbet. Jobba. Jobba.

När man kommer hem? Då lever kattskrället rövare istället.  Jag sätter mig i soffan och pratar i telefon, medan buskatten hoppar upp på vardagsrumsbordet och dricker ur mitt vattenglas. Välter det nästan. Leker sedan med hushållspappersrullen som råkar stå där, tuggar på papperet och gör fina hål i det. Hoppar upp på mina axlar, slickar mig på kinden. Övergår sedan till att tugga på mitt hår, biter tag i stora tofsar och draaaar i det med tänderna. Ungefär som att han kammade håret med sina tänder. Hoppar sedan ner på soffan, ner på golvet, galopperar ut i köket, ska göra ett elegant skutt upp på diskbänken men hoppar rakt in med huvudet före i en skåpdörr! Brakar ner på golvet, skakar på sig, galopperar ut i hallen i full fart och sen vidare upp på övervåningen med katt nummer två efter sig.

Jag älskar mina katter. Jag älskar mina katter. Jag älskar mina katter. Jag älskar mina katter. Jag älskar mina katter. Jag älskar mina katter. Jag älskar mina katter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar