lördag 9 februari 2013

#20: Melodifestivalen, deltävling 2

Älskade Melodifestival. Du är som allra, allra bäst när det kommer fantastiska nykomlingar, skrällar ingen kunde förutsäga, grymma shownummer och ballader som griper tag i hjärtat på en. Och allt det levererade du ikväll. Det är därför jag fortsätter titta, troget vecka efter vecka, år efter år.

GILLADE:

  • Anton Ewald. Å herregud, efter två sekunder hörde man hur halva landets tonårshjärtan sattes i brand, hur de röstade så mobiltelefonerna glödde. Killen är en fantastisk dansare, har utstrålning så det räcker och blir över och de blickar han gav kameran fick min mormor att rodna. Hej, här såg vi en stjärna födas.
  • Felicia Olsson. Så fin, sån fantastisk röst, så ung och så ny på scen. Hon hade behövt några lektioner av allas vår Tyra om hur man "smize with your eyes", för hennes utstrålning nådde inte ända fram. Men jädrar att tjejen är duktig och har framtiden för sig! Heja!
  • Swedish House Wives. Jo, jag kan inte låta bli att gilla att Jenny Silver, Hanna Hedlund och Pernilla Wahlgren aldrig ger upp om schlagern - även om jag inte är något fan av den sistnämnda. Men låten var en dansrökare med grym melodi som borde ha nått final. Eller åtminstone andra chansen.
  • Erik Segerstedt & Tone Dammli: Fin "riktig" låt som säkert kommer spelas i P3. Fin melodi. Lite Jason Mraz-gung. Jag gillar.
  • Sean Banan. Att han fortsätter göra fantastiska, storartade, färgglada, energiska nummer med extra allt, svängig musik, mängder av klädbyten, glitter och konfetti är underbart. All respekt, även om han inte gör den typ av musik som jag älskar.
  • Gina & Danny. Så fantastiska programledare, så grymma, så fantastiska och vilket shownummer i mellanakten! Älskar Bollywood. Älskar Gina & Danny.
  • Hansson, Carson & Malmqvist. Var kan jag köpa "Pensionär" på singel till mina pensioföräldrar? Jag vill ha deras platta med hits på pensionärssvenska!
OGILLADE:
Fanns det något att ogilla den här veckan? Egentligen inte. Visst, jag var inte jätteförtjust i Rickard Wolffs låt - men det var mest för att den inte riktigt passade i det här sammanhanget. Å andra sidan kan jag inte påstå att jag ogillade den. Nä, det fanns inget att ogilla. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar