söndag 3 februari 2013

#14: Melodifestivalen, deltävling 1

Melodifestivalen. Jag älskar den. Har alltid gjort, åtminstone sedan 1986 eller så. Här är mina åsikter kring gårdagkvällens första deltävling.

GILLADE:

  • David Lindgren. Killen är ett proffs, inget snack om saken. Dansen satt som en smäck (men var de tvungen att hoppa med en hand upp i luften á la trist klubbdansgolv?), sången var helt okej, låten... var det jag förväntade mig, men inte så mycket mer. Den där gula näsduken i höger bakficka var väl en smula märklig (utifrån the hanky code), och kläderna i övrigt var en repris från förra året. Rätt att han gick vidare till final.
  • Cookies'n'Beans. Tre grymma brudar med fantastiska röster och en låt med kraft och känsla. Snygga kläder, snyggt nummer (heter låten "burning flags" måste det nästan vara fladdrande tygstycken på scen). Jag gillade det, och var en av dem som röstade dem vidare till andra chansen. Kvalitet! 
  • Yohio. Det är imponerande att en 17åring kan vara så trygg i sig själv och vad han vill leverera och representera. Låten var förvisso rätt medioker och andades rätt mycket Tokio Hotel, men det gör inget. Jämfört med övriga var han grym! 
  • Jay-Jay Johanson. Ja, en ovanlig låt i mellosammanhang, men ack så vacker, suggestiv och den tog verkligen tag i mig. 
  • Programledarna & shownumren. Både Gina och Danny är ju grymma som programledare, även om det märktes att det var debut för Danny. Ge honom några veckor så blir han desto mer varm i kläderna! Shownumren var fantastiska, all cred till Edward af Sillén för dem! Både det inledande numret med Euphoria och Dannys nummer om hur man passar som programledare - världsklass! 


GILLADE INTE:

  • Mary N'Diaye. Ellerja, egentligen var hon helt okej, men låten "Gosa" var ju katastrof rent textmässigt. Bort, bort, blä, vill inte ha sånt i Melodifestivalen längre. 
  • Anna Järvinen. Jag gillar egentligen hennes spröda röst, men den här låten funkade bara inte - särskilt inte med själva numret.


Nästa vecka: Göteborg. Jag kommer sitta bänkad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar