tisdag 5 februari 2013

#16: Immunbrist?

Ibland undrar jag om jag verkligen har ett immunförsvar. Jag verkar snarare ha immunbrist. Blir någon i min närhet sjuk, så blir jag sjuk. Får feber så fort någon som varit sjuk tittar på mig. Det som hände senast var att två av mina kollegor var sjuka, och givetvis kom de tillbaka till jobbet hostandes och snorandes. Självklart blev jag själv sjuk fyra dagar senare.

Det svåra är det här med febern. Ibland känner man sig helt slut i kroppen, varm och trött - men har ingen feber alls. Andra gånger känner jag mig rätt pigg, men det visar sig att jag har 38 graders feber. Min kropp går bananas och jag vet snart inte hur jag ska tolka de där siffrorna på febertermometern. Och for the record - ja, den är rätt ny, digital, inköpt på apoteket.

En läkare förklarade att eftersom jag har två autoimmuna sjukdomar, så kan det innebära att mitt immunförsvar är nedsatt generellt. Det verkar onekligen så. Och jag är så less, så vansinnigt less, på att inte kunna lita på att mitt immunförsvar skyddar mig mot sjukdomar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar