måndag 3 juni 2013

Jakten på något annat

Jag surfade in på Adlibris webb ikväll, och tog mig en titt på de 100 populäraste böckerna just nu. Jag gillar att kolla in topplistorna, se vad andra läser, vad andra tycker om och vad som kanske är på väg upp. Listorna med nya böcker är också trevliga. Men den här gången blev jag lite... ja, ledsen faktiskt.

För av de 100 böckerna på topplistan så handlade så många om att skaffa sig ett annat liv. Man ska träna, ha ett perfekt liv, gå ner i vikt med LCHF, äta mindre socker, äta snabba middagar och ha lyckade sommarfester. Komma i form som nybliven mamma. Få ett perfekt löpsteg.

Varför jagar vi alltid något annat? Varför kan vi aldrig vara nöjda med dem vi är, vara nöjda med de liv vi har även om vi varken är entreprenörer eller VD'ar eller bäst på något?

Samtidigt var det ganska välgörande att se att den bok som var mest populär av alla var "Tyst : de introvertas betydelse i ett samhälle där alla hörs och syns" - en bok som handlar om att även människor som inte söker rampljuset och vill höras och synas också har stora värden. Att det kan vara välgörande att stänga av, att man får tid för annat när man inte söker efter bekräftelser eller vill prata och umgås jämt. Som kreativitet. Skapande. Att få något gjort.

Jag vet inte, men jag trivs som bäst då jag är nöjd. Då jag har tid över för tankar och reflektion, och då jag stannar upp och njuter av det liv jag har nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar